1846
De geboorte van een passie in Frankrijk
LU is vooral het verhaal van een gedeelde passie tussen twee ambachtelijke koekjesmakers en tevens liefdesstel uit Frankrijk: Jean-Romain Lefèvre en Pauline-Isabelle Utile. In 1846 openen zij een koekjesfabriek in Nantes (Frankrijk). Hun familiebedrijf breidde zich snel uit en werd in 1848 het huis Lefèvre-Utile (LU) met de ambitie om de lekkerste koekjes ter wereld te maken.
1850-1900
Het begin van Scholiertje
Louis, de jongste zoon van het stel, nam de teugels over en was verantwoordelijk voor de creatie van essentiële affiches, zoals de ‘Kleine Schooljongen’ van de Franse kunstschilder Firmin Bouisset (1897). Tot op de dag van vandaag wordt de iconische afbeelding van het schooljongetje gebruikt als tekening voor de chocoladelaag op de Scholiertje koekjes. Eind 19de eeuw maakt Edward De Beukelaer een ‘Prince’ op basis van zijn Crown-koek. Deze ronde, droge biscuit draagt het wapenschild van het Koninkrijk België en met adellijke kartelingen die de buitenrand aflijnen.
1900-1930
Nationale erkenning
LU ontving op de Wereldtentoonstelling van 1900 de enige Grand Prix toegekend aan koekjes en vond zo zijn eerste internationale erkenning. Het merk baarde opzien met zijn gigantische vuurtoren die voor de gelegenheid door architect Auguste Bluyssen werd ontworpen. De Prince Fourré zoals we hem vandaag kennen wordt geboren in 1927 in de Antwerpse fabriek. Het is een nieuwe versie van de tot dan toe droge Prince koek, met vanille vulling tussen de twee biscuits. De bekendheid en verkoop van Prince stijgen ter gelegenheid van de geboorte van prins Albert, de tweede zoon van koning Leopold III, in 1934.
1940-1960
Het uiterlijk van een cultlogo
De Amerikaanse ontwerper, Raymond Loewy, geeft het merk zijn logo met witte letters op een rode achtergrond dat tot op de dag van vandaag de basis is van het logo. In 1952 bedacht bakker Paul Parein de Bastognekoek. De naam Bastogne is afkomstig van de Waalse naam voor de Belgische stad Bastenaken dat aan de voet van de Ardennen ligt. De rotsachtige structuur deed Parein denken aan de ruwe heuvels van de Ardennen. De PiM’s cakejes zijn in 1927 bedacht in Engeland. Het cakeje is gemaakt van een luchtige cake met daarop een laagje sinaasappelmarmelade met sinaasappelsmaak en overgoten door een laag chocolade.
1960-1980
Het ontstaan van nieuwe producten en merken
In 1965 fuseren de koekjesfabrikanten Parein en De Beukelaer met hun bekende koeken als Bastogne & TUC. Het merk LU blijft zijn populariteit bevestigen met de overdaad aan tijdloze koekjes voor iedereen: Scholiertje, Prince, Bastogne, PiM’s en TUC!
Dhr. Parein, die een klein zoetwarenbedrijf in België bezat, is het nieuwe crackerproduct TUC gaan produceren. Ze zijn rijk in tarwe en worden gebakken in plaats van gefrituurd - en hun lichte en knapperige textuur geeft een unieke smaak.
1980-2000
LU producten voor meer consumptiemomenten
In 1983 voegt LU de Japanse snack Mikado, buiten Europa bekend als Pocky, toe aan zijn portfolio. Mikado is een biscuit in de vorm van stokjes gedipt in een laagje melkchocolade.
Door de groeiende populariteit van borrelplanken in de Europese huiskamers was het geen verassing dat LU al snel met een perfect product kwam voor bij de borrel. De veelzijdigheid van de Mini Crackers maakt dat de crackers niet alleen heerlijk zijn voor op de borrelplank, maar ook super lekker en handig mee te nemen zijn voor on-the-go.
Zo heeft LU, als expert in koekjes, voor iedereen op elk moment een heerlijk koekje.
2000-2020
Een merk dat zijn tijd nog steeds vooruit is
In de zomer van 2005 wordt Time Out gelanceerd. En in 2008 wordt het duurzaamheidsprogramma voor tarwe Harmony opgericht. Hiervoor werkt LU samen met Europese landbouwers om tarwe te telen met behulp van landbouwpraktijken die het milieu en de lokale biodiversiteit respecteren. In 2011 neemt LU een nieuw logo aan met een dynamischer perspectief, evenals een nieuwe handtekening "Laten we een veld van mogelijkheden openen", waardoor het optimisme en de collectieve energie die uniek zijn voor LU een prominente plaats innemen.
2021-nu
Lancering LU Kruidnoten en zachte cakes
In 2021 bestaat LU 175 jaar en blijft het zich vernieuwen. LU Bastogne en Milka steken de koppen bij elkaar en lanceren de LU Bastogne en Milka Kruidnoten, ideaal als lekkernij met Sinterklaas, of gewoon als snack tijdens een filmavondje op de bank. Bovendien treedt LU het cakejesschap binnen met de LU Zachte Cake range. Heerlijk zachte en smeuïge cakejes gemaakt met boter, kwaliteitstarwe en vrije uitloopeieren - zonder kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen. De LU Zachte Cake en LU Zachte Trio Cake zijn handig individueel verpakt, zodat de cakejes niet uitdrogen en makkelijk zijn om mee te nemen.